Under de senaste veckorna har flera storbanker varit i blåsväder efter att de anklagats, och står misstänkta för penningtvätt. Det rör sig om otroligt stora mänger pengar, och frågan är hur konsumenternas förtroende ser ut till storbankerna efter detta?
Bankvärlden är något som är otroligt invecklat och består av mängder av processer, lagar och regelverk. Att som privatperson vara helt insatt i termer och allt som sker i branschen är inte särskilt lätt, men ibland dyker det upp information som får både konsumenter och större aktörer att reagera. Nu i början av 2019 kom det fram att flera storbanker är misstänkta för penningtvätt, och beloppen det rör sig om är i miljardklassen. Det är med andra ord inga små mängder det handlar om, och då är det självklart att man som konsument reagerar starkt.
Tappar förtroende
Om det visade sig att din lokala livsmedelsbutik finansierade illegala aktiviteter, och att de tvättade intäkterna bakom fasaden, skulle du då fortsätta handla där? När det kommer till bankerna rör det sig om ofantligt stora mängder pengar att det kan vara svårt som privatperson att känna att det berör en själv. Att det snarare är en fråga på högre nivå där man som enskild individ har svårt att påverka. Sedan det blev känt att flera storbanker står anklagade för penningtvätt har dock många av deras kunder uttryckt skepsis mot dem. Det handlar dock inte enbart om skandaler, utan även andra aspekter sätts i kontext, bland annat hur bemötandet ser ut kring bankkontoren, detta kan man läsa om i en artikel från Aftonbladet.
Men hur mycket drabbas du egentligen som privatperson av att storbankerna hamnar i blåsväder? Det känns som att bankerna ofta nämns i media, något som kan få en att bli mätt på hela situationen. SVT har pratat med flera personer om hur de tänker när deras bank hamnar i blåsväder. Bryr man sig, eller känns det som något allt för stort? Orkar man ens engagera sig i ärendet eller accepterar man läget och fortsätter vara kund? Se inslaget från SVT här. Hur skulle du reagera?