Man brukar säga att kunden alltid har rätt, men ibland går inte allt rätt till från företagens sida. Har du koll på vad som gäller och vilka rättigheter du har som konsument?
Det är lätt att vara godtrogen och ta allt med en nypa salt, men många gånger är det bra att vara insatt i vad man ger sig in i. Det är inte alltid de stora företagen vill en väl, och då gäller det att kräva sin rätt och veta vad man bör göra. Som konsument möts vi dagligen av tusentals intryck, och att helt 100 procentigt syna allt är omöjligt. Lyckligtvis finns det en myndighet att vända sig till om man anser, eller misstänker att något inte gått helt rätt till i interaktionen med ett företag. Denna myndighet är Konsumentverket, och de har som uppdrag att bidra med att det konsumentpolitiken sköts ordentligt. De är kort och gott en vägg för konsumenten att stödja sig på, och om du känner dig osäker på något är det hit du bör vända dig. Vill du läsa mer ingående rekommenderar vi att du klickar in på deras webbplats och djupdyker i all information som finns där.
Lätt att bli vilseledd
Som konsument är det lätt att företagen alltid vill ens bästa, men faktum är att det i många fall kan vara så att man luras på mycket extra eller går på erbjudanden som kanske inte alls är så attraktiva som de får det att låta som. Självklart ska man som kund känna sig trygg i att man inte blir vilseledd, men läser man det Konsumentverket säger i denna artikel från SVT verkar det inte som att så alltid är fallet. I artikeln framstår det att många konsumenter vilseleds av bland annat inlåningsföretag att starta upp vad de kallar för sparkonto, när det i verkliga fallet är ett inlåningskonto. Detta är ett tydligt exempel på hur du som konsument kan luras in i osäkra affärer som kanske inte är så pass gynnsamma som du faktiskt tror.