Det kan bli ännu enklare för svenskar att starta bolag framöver. Med rätt affärsidé och en realistisk budget kan en nystartad verksamhet snabbt vara på fötter. Inom de flesta branscher krävs det att verksamheter har en fungerande lagerverksamhet. Ett lager innebär vidare en hel del kostnader utöver den övriga verksamheten.
Så vilka är då knepen för att hålla en ny verksamhet vid liv och inte hamna på efterkälken tidigt? I den här artikeln presenteras olika tips på hur både nya och etablerade företag kan hålla lagerkostnaderna på rätt nivå.
Prioriterade investeringar
Att driva företag innebär ett stort ekonomiskt ansvar och det är inte bara den genuina verksamheten som genererar kostnader. Inom försäljning och tillverkning finns oftast ett krav på att ha ett funktionellt lager, vilket sällan är gratis. Men görs rätt prioriteringar när det kommer till lagerinvesteringar kan också siffrorna hålla sig på ”rätt” sida.
Ett stående tips är att noga se över vilka saker som är nödvändiga för att lagret ska fungera optimalt. En truck är ofta en investering som krävs för att inte verksamheten ska behöva lida i onödan. Det finns dock smarta lösningar för att hålla kostnaderna nere. En begagnad truck https://www.linde-mh.se/se/ kan faktiskt vara det rätta valet i många fall. Se dock till att det begagnade fordonet införskaffas från en seriös aktör för att garantera kvalitet och funktion.
Andra tips för att hålla lagerkostnader nere:
- Dela lager med annat företag
- Effektiv användning av lageryta
- Välj ett lager längre bort från storstäderna
I takt med att e-handeln ökar finns även en större efterfrågan på smarta lagersystem. Företag har behov av att producera mer, men samtidigt hålla lagerkostnaderna nere. Nya lösningar för lagerverksamheter har på senare tid presenterats med utgångspunkt i de behov som genereras från den ökade e-handeln.
Håll koll på skatten
Ett vanligt misstag bland nystartade företag med lager är att glömma bort att även lagerlokaler omfattas av skatter. Ägs lagerlokalen av företaget tillkommer fastighetsskatter och lika gäller lagerpersonalen. Även om ingen intäkt finns i verksamheten vid starten ska skatt betalas för den personal som jobbar på lagret. Läs mer om bolagsskatter på Skatteverkets hemsida.
Att veta hur mycket som ska betalas i skatt är så klart A och O. Men det gäller även att planera när skatterna ska betalas. En välplanerad och kontrollerad skattebudgetering är med andra ord avgörande för att hålla koll på ekonomin.